Hopp til hovedinnhold

Prosess og rådgivning / 3 minutter /

Rekruttering er den viktigste jobben

I enhver organisasjon er det menneskene som gjør forskjellen. Derfor er rekruttering noe av det viktigste man kan gjøre. For oss i Kantega er det ekstra viktig akkurat nå.

Bilde av 2 ansatte i Kantega som spiller sjakk

Det går bra med Kantega. Veldig bra. Men det hadde ikke gått bra uten folka våre – de som gjør den faktiske jobben, og som utfordrer og former kulturen. Sammen traff vi blink på kompetansehevingen under korona. Tiden vi brukte internt banet vei for nye satsningsområder. Vi ønsket ikke å permittere en eneste ansatt under pandemien og jobbet hardt for at det ikke skulle skje.

Nå ser vi en økende etterspørsel på det vi leverer innen design, utvikling og rådgivningstjenester. Kunnskapen vi har fått fra forskningen på datadrevet innovasjon, og den faglige tyngden vi har på anti-hvitvasking, dekker viktige behov for kundene våre. Samtidig har digitalisering og fokus på brukeropplevelse gitt oss en helt ny dybde som strategisk partner.

Økt etterspørsel betyr at vi trenger flere folk. For å møte kundenes behov må vi finne flere med evner, ferdigheter og holdninger som danner grunnlaget for Kantegas arbeidsstyrke – og som kan sikre videre suksess i markedet.

Bilde av ansatt i Kantega som diskuterer rundt bordet. Smiler og god stemning.

Hvor er de flinke folka hen?

Konkurransen om de beste hodene er beinhard. Folk får kastet tilbud etter seg, og våre egne ansatte blir oppringt daglig fra andre selskaper som vifter om seg med lovord og gulrøtter. I rekrutteringsarbeidet har vi blitt godt kjent med begrepet “passive kandidater”. Passive kandidater er mennesker som allerede har en jobb, og som ikke aktivt er på utkikk etter en annen rolle. Men de kan være åpne for nye muligheter hvis de dukker opp. Kanskje du som leser dette er en sånn passiv kandidat? I så fall er du én av mange. 

Passive kandidater er attraktive fordi de allerede har suksess, de har de riktige kvalifikasjonene og de blir sett på som en “god ansatt”. Hvordan når vi ut til dem på en god måte?

Vi trenger folk i dag – men vi skal tenke langsiktig

I Kantega tenker vi langsiktig om absolutt alt. Vi snur oss raskt (selvsagt!), men de langsiktige behovene til kundene, organisasjonen og menneskene kommer alltid først. De beste arbeidsplassene er de som investerer i kvaliteten på folka de får inn. Til syvende og sist er disse menneskene selskapets drivkraft. Så, for å lykkes med rekruttering i Kantega tror vi at vi må:

1. Fortsette med en kompromissløs, høy faglig standard

Vi blir ofte omtalt som et selskap av “seniorer”. Det er mye sant i det, men “erfarne” er nok en bedre beskrivelse. Det er ikke alder det kommer an på. Vi vet hvor lista ligger og vi nøyer oss ikke med mindre. Og vi er åpne om at vi ønsker kandidater med kompetanse, besluttsomhet og potensial. Og så vil vi ha folk som er “hel ved” og som tenker like langsiktig som oss. På den måten tror vi at aktuelle kandidater vil vise seg selv. 

2. Finne kandidater via våre egne

Når du har 180 ansatte, som regnes blant de beste på sine felt, så burde vi finne likesinnede gjennom nettverk, Slack-kanaler og meetups. Vi premierer ansatte som skaffer kandidater til jobb, så hvis du tilfeldigvis kjenner noen i Kantega (og du selv har lyst til å jobbe her) så vet du at dørene er åpne. 

3. Jobbe sammen på tvers av team og avdelinger

Kantega er et lite selskap. Vi har ikke et stort HR-apparat. Vi gjør det meste selv, og ansvaret faller vanligvis på et par personer. Derfor låner vi på tvers av team og avdelinger for å hjelpe hverandre med stillingsbeskrivelser, intervjuer, eller å bare tilføre nye ører og meninger. Det gjør at vi finner ut om kandidatene passer godt inn eller ikke.

4. Gi en selvforklarende grunn til å bli medeier i Kantega

Hva er egentlig forskjellen på Kantega og andre? Hva er en medeier? 
Og hvordan kan vi forklare sammenhengen mellom eiermodellen, lønnsmodellen og levereglene våre? Den beste måten å gjøre det på er å løfte fram folkene våre. Å bruke deres ord uten for mye jåleri. Det skal vi gjøre mer av. Så hvis du er nysgjerrig på å jobbe hos oss, kan vi si “du får jobbe med disse menneskene”. Vi har mange interessante mennesker du kan få jobbe med.