Hopp til hovedinnhold

Artikkel /

Kantega-spinoff med Tesla, Facebook og NASA på kundelisten

Allerede i august er omsetningen i Kantega SSO like stor som i hele 2020. Innlogging er big business.

Passord-postit på skjerm

Passord til besvær ble til millionbutikk

Selv om de knapt omsetter i hjemlandet, leverer Kantega SSO for tredje året på rad et millionresultat. Selskapet har kunder i 61 land, blant dem flere store, internasjonale selskaper.

– Vi har tydeligvis truffet en nerve i det globale markedet. Hittil i år har vi solgt lisenser for ca. 13 millioner norske kroner. Det er mer enn en dobling av omsetningen i forhold til samme tid i fjor, sier daglig leder Anders Eivind Bråten.

Like imponerende som omsetningen er resultatet. I 2020 leverte selskapet et resultat før skatt på 6,84 millioner kroner, noe som gir en resultatgrad på solide 37%.

Daglig leder i Kantega SSO, Anders Eivind Bråten

Daglig leder i Kantega SSO, Anders Eivind Bråten

Supernisjeprodukt med globalt marked

Hovedproduktet til Kantega SSO er en løsning for enkel innlogging til digitale verktøy som Jira, Confluence og Bitbucket. Det startet med at utviklere i Kantega irriterte seg over alle passordene de måtte huske i hverdagen. Løsningen ble å utvikle en applikasjon som gjorde at de kunne logge seg inn på alle verktøyene uten å huske mer enn ett passord.

Det skulle vise seg å være løsningen på et problem som frustrerte mange flere enn Kantega-utviklerne.

– Etter at vi lanserte appen ble den først oppdaget av andre utviklere som hadde lignende problemer. Så spredde ryktet seg til solution-partnere, som ofte bistår store bedrifter med å sette opp gode løsninger. Da begynte det virkelig å ta av, sier Bråten.

Tyskland har seilet opp som det største markedet til, med USA, Sveits, Australia og Storbritannia på de neste plassene. I disse dager går vi i gang med en markedsføringskampanje i USA for å øke synligheten og bli enda større der.

– Det er selvsagt morsomt å ha internasjonal suksess, men vi skulle ønske at vi hadde enda flere norske kunder. Vi gjør det imidlertid bra i Finland og Sverige, og når vi jobber med våre partnere der så føles det nesten som om vi er hjemme, sier Bråten.

Nordmenn med godt rykte

Kantega SSO sin løsning for enkel pålogging er spesielt rettet mot bedrifter med en komplisert datateknisk infrastruktur. Selve salget er i stor grad satt ut til internasjonale partnere. Dette gjør at Kantega SSO knapt bruker midler på salg og markedsføring, og i stedet kan konsentrere seg om kontinuerlig produktforbedring og god support.

– Man skulle tro at det er krevende å betjene kunder over hele verden, men i vår digitale tidsalder er det uproblematisk å sitte på et kontor i Trondheim og yte god support globalt, sier Bråten

– I tillegg opplever vi at det å være et norsk selskap er en fordel mot internasjonale kunder. Nordmenn har rykte på seg for å være ærlige og levere produkter av høy kvalitet – det harmonerer godt med hva vi står for og ønsker å bli forbundet med, avslutter Bråten.

Ønsker du også sømløs innlogging i dine Atlassian-produkter? Her finner du KSSO på Atlassian marketplace.

Sak i Finansavisen 30/8-21 (for abonnenter)

Kontaktperson

Anders Eivind Bråten

Anders Eivind Bråten

Daglig leder, Kantega SSO

anders.braaten@kantega.no