Kunde / NTNU

Kurs i prosjektarbeid, for ansatte

ūü§Ē

Utfordring

Hvordan kan NTNU bli bedre i gjennomf√łringen av sine prosjekter?

ūüôĆ

L√łsning

Et kulturbyggingskurs med sterk deltakerinvolvering

ūü§ď

Kompetanse

Endringsledelse, teamsamarbeid, målstyring, pedagogikk

Illustrasjonsbilde

Hvordan kan NTNU bli bedre i gjennomf√łringen av sine prosjekter? Stilt overfor nye utfordringer og muligheter m√• NTNU stadig gj√łre endringer i sine arbeidsprosesser.

Dette gjennomf√łres i hovedsak som prosjekter, og som inneb√¶rer √• endre folks m√•te √• jobbe p√• gjennom √• utnytte ny teknologi.

For √• lykkes med endringsarbeid blir det derfor viktig at organisasjonen kan dette med √• jobbe i prosjekt. Det handler om √• gi de ber√łrte oppmerksomhet, lytte til de som vet hvordan arbeidet utf√łres i dag, og g√• inn i hva arbeidet egentlig har som hensikt og hvilken endring man √łnsker √• oppn√•, - for √• kunne konkludere hva et prosjekt m√• levere.¬†

For å lykkes med endringsarbeid er det viktig at organisasjonen kan dette med å jobbe i prosjekt.

Illustrasjon

Endringsl√łp ender ofte i omkamper. Det s√łker NTNU √• unng√•‚Ķ

Ved √• f√łrst og fremst √• fokusere p√• det som tilslutt skal bli utfallet av endringen, fremfor √• jage mot et leveransem√•l eller √• fortape seg i IT-l√łsningen som skal muliggj√łre endring.

Ved √• sikre god og reell forankring p√• alle ber√łrte niv√• i organisasjonen og ved √• √łke forst√•elsen for endringsarbeid bredt i organisasjonen, og ikke bare utdanne prosjektledere.

Ved √• erkjenne at √• endre folks arbeidshverdag er mer krevende enn √• innf√łre et nytt IT-system.

Vi jobber i tett samarbeid med kunden

Noralf Husby fra Kantega ble engasjert til √• utvikle et to-dagers kurs, i utgangspunktet myntet p√• administrativt ansatte. Noralf jobbet tett sammen med HR/HMS-avdelingen og IT-avdelingen for √• finne fram til hvilke temaer som var mest aktuelle, og √• finne en god pedagogisk form p√• gjennomf√łringen.

Konklusjonen ble at NTNU har behov for et praktisk rettet kulturbyggingskurs i det √• jobbe sammen i prosjekt, og da spesielt i OU-prosjekt hvor digitalisering gjerne er en viktig muliggj√łrer for endringen.¬†

S√• langt er det gjennomf√łrt 8 kurs, noen fysiske og noen heldigitale. Til sammen godt over 200 ansatte har deltatt ved utgangen av 2020, og flere kurs planlegges. Tilbakemeldinger fra deltakerne blir aktivt brukt som grunnlag for √• utvikle kursinnholdet l√łpende.

Den pedagogiske formen vi valgte for kurset innebærer svært stor aktivisering av deltakerne. Det er ikke lange forelesninger, men heller mange relativt korte introduksjoner til ulike tema og som deltakerne deretter jobber med i grupper underveis.

Illustrasjon

Langsiktig effekt; kulturbygging og adferdsendringer

Gjennom kursene har ansatte f√•tt pr√łvd ut mange gode prinsipper for endringsarbeid, p√• dr√łftingsprosjekter i kursgruppene.

M√•let har v√¶rt √• p√•virke arbeidskulturen, men naturlig nok vil det ta litt tid f√łr man kan se effekter av den adferdsendringen vi har m√•lsetting om.

H√•pet er at prosjekter i st√łrre grad lykkes, og da spesielt p√• det som oppfattes som de mest utfordrende punktene, nemlig forankring, endringsledelse, og m√•loppn√•else.

Bilde av Tormod Skåle

Tormod Skåle

Salgsdirekt√łr

+47 400 05 471

tormod.skale@kantega.no

Tormod er en knakende kjekk kar som brenner for prosjekter og nye muligheter. Han tar gjerne en prat med deg om dine tanker og idéer.