Hopp til hovedinnhold

Kampen om naturen

Tenk om naturen forsvinner der du bor? Den nye løsningen for Sabima skal bidra til økt bevissthet og en helt nødvendig debatt rundt naturmangfold i Norge.

Skjermbilde fra løsningen

Naturkampen vises norske kommuners bidrag til naturmangfold

Sabima jobber for å stanse tapet av naturmangfold, også kalt biologisk mangfold. De jobber med den mest trua naturen og de største driverne av problemet. Vi snakker bevaring av kulturlandskap, skogvern, bevaring av dyremangfold, bedre kartlegging og økt naturkompetanse. Det er en veldig fin organisasjon, og etter at vi i ble kjent med dem fikk vi lyst til å gjøre et prosjekt sammen.

En krise vi ikke prater så mye om

Problemet med nedbygging av naturen er at artene forsvinner, og det er dårlig nytt for naturmangfoldet. Og naturkrisen havner som regel i skyggen av klimakrisen og andre kriser. For ikke å snakke om pandemier. Men forskning viser altså at norsk natur forsvinner bit for bit, uten at noen har oversikten.

Sabima ønsket å belyse disse problemene, og forhåpentligvis starte en debatt som gjør at flere tar tak i utfordringene. 

De kom de til oss med en idé til et kart som viser hvordan kommunene jobber med beskyttelse natur og naturmangfold. I tillegg ønsket de å oversette kunnskapen til et språk som er lett å forstå.

Et helt nytt team på saken

Vi elsker utfordringer med stor samfunnsmessig verdi. Og som nyansatt i Kantega får du meningsfulle prosjekter fra dag én. Så vi satte sammen et team bestående av både nyansatte og erfarne, og dedikerte et eget “Sabima-rom” til oppdraget. Det gikk ikke lang tid før vi innså at vi hadde flere spørsmål enn svar. Hva ville vi egentlig oppnå? Hvordan kunne vi validere om kart-ideen var god? Hvilke data vi hadde tilgang til? Hadde vi nok data, og var dataene relevant å jobbe med?

Det eneste vi visste var at vi måtte lage “noe bra” noe i løpet av 4 uker.

Sabima-teamet på teamrommet
Sabima-teamet på teamrommet

Fredrik Vikse fra Sabima, sammen med teamet. Sofie, Henning, Lars, Nikolai og Lillo. Anne tok bildet 😊

Fredrik Vikse fra Sabima, sammen med teamet. Sofie, Henning, Lars, Nikolai og Lillo. Anne tok bildet 😊

Vi startet med en Google Design Sprint for å definere og utforske problemene. Sprintspørsmålet ble satt til “Hvordan kan vi få økt pressedekning om arealnøytralitet gjennom bevisstgjøring og forenkling av eksisterende, og ny og forbedret data”. Vi luftet tanker om et verktøy som kan ha påvirkningskraft på kommunene, og som kan være informativt for journalister og folk ellers.

Sprinten ledet oss til flere ideer og skisser, og vi prioriterte etter hva som var mulig å få til. Vi mekket en kjapp demo i Figma, før vi kjørte en brukertest av funksjonalitet og brukerbehov med helt vanlige folk via Finn småjobber.

Bilde av brukertesting
Bilde av brukertesting

Brukertesting

Brukertesting

Etter en vellykket test satte vi trykket på ferdig design og utvikling. Det er imponerende å se hvor langt du kan komme på så kort tid - fra idé, til prototype og ferdig utviklet løsning. Det er det lov å være litt stolt av 😊

Dette gikk over all forventning! Vi er veldig optimistiske og overrasket over hva vi fikk til på bare 3 ukers utvikling
Fredrik Vikse, Sabima

Naturkampen

Den ferdige løsningen heter Naturkampen. Naturkampen henter tilgjengelige data fra kilder som SSB.no og lager en visuell rangering av kommuner på hvor gode/dårlige de er. Du kan sette kommuner opp mot hverandre, og kommunene bedømmes etter parametere som for eksempel planer for beskyttelse av natur, andel godkjenninger, nedbygging av jordbruksareal, investeringer, søknader osv.

Det er mange greier med norsk natur som det ikke finnes data på, og det er et viktig poeng. Vi har rett og slett ikke nok kunnskap om det i Norge. Tenk det om vi visste like lite om kommunenes økonomi?

At en kommune havner langt nede på lista betyr ikke nødvendigvis at kommunen er dårlig på å bevare naturmangfoldet, det kan bety at de ikke har rapportert inn tallene.

Skjermbilde fra løsningen
Skjermbilde fra løsningen

Forhåpentligvis vil Naturkampen virke som et incentiv for at kommunene skal rapportere inn tallene. Kanskje det vil gjøre noe med prioriteringene også, for eksempel å ikke godkjenne alle utbygginger i strandsonen.

Masse læring!

Naturkampen ble realisert av en fersk, sulten og tverrfaglig gjeng i Kantega. Med Henning, Lars “The rookie”, Nikolai og Lillo på utvikling, Sofie på interaksjonsdesign og med Anne som teamlead og testlead. Fredrik Vikse fra Sabima (produkteier) var selvfølgelig med oss hele tiden.

Den aller viktigste lærdommen fra dette prosjektet er viktigheten av å ha produkteier tett på prosjektet. Det gir superkort vei til svar på spørsmål og avklaringer underveis. Og det gir kjempegod framdrift.
Vi har også lært vanvittig mye om et nytt og viktig domene. At ting ikke må være 100% ferdig før det pushes gjennom. Og at raske beslutninger er noe du kan trene på – det føles ganske deilig.

Onsdag 28/10 var Christian Steel fra Sabima gjest i Studio 2 på P2. Om tap og bevaring av naturmangfold. Her kan du høre innslaget.

Her er prosjektreferansen, hvis du vil lese mer.

--

Akkurat nå jobber teamet med den nye valgmodulen i Kantega: en løsning skal gjøre det lettere for organisasjoner og selskaper å avholde trygge, digitale valg. Hvis du vil, kan du sjekke den ut her 😊

Kontaktperson

Anne Stokke

Anne Stokke

Teamleder

anne.stokke@kantega.no