Hopp til hovedinnhold

Bloggen

Christian / 8 min
18. november 2022

Rekrutter din beste venn på 7 enkle steg

Du elsker arbeidsplassen din, men hvordan kan du gjøre den enda bedre? Enkelt, få din beste venn til å jobbe der også. La oss snakke om 7 påvirkningsstrategier vi kan bruke på alt fra kunder til venner. Bare husk: dette er superkrefter som ikke må misbrukes.

Espen / 2 min
9. november 2022

Produkteier i skvis

Vi vil ha kvalitet! Våre kunder forventer det, og i Kantega lever vi for å levere det. For å sikre høy kvalitet må vi forstå og ha kontroll på utfordringene. Da må vi ofte stille vanskelig spørsmål, spørsmål det kanskje ikke er så lett å svare på, eller til og med ubehagelig å svare på. Når vi stiller spørsmål ved ledelsens avgjørelser og framdriftsstrategier kan det føre til ubehagelige situasjoner, og det kan bli gnisninger mellom konsulent-teamet og produkteieren. Hvordan kan vi gjøre det bedre?

Magnus / 10 min
2. november 2022

“Avanserte” maskinlærekonsepter: Federated Learning

Mats / 3 min
28. oktober 2022

Utviklere bør kunne litt om kryptografi

Data blir viktigere og viktigere. Hvert år blir mer og mer data samlet inn – av flere aktører og på flere måter. Med denne økningen i mengden data har det også skjedd en økning i antall trusselaktører. Jeg mener derfor at alle utviklere bør kunne litt om kryptografi.

Magnus / 10 min
7. oktober 2022

"Avanserte" maskinlærekonsepter: Aktiv læring

I denne serien med artikler skal vi utforske forskjellige maskinlæremodeller, arkitekturer og konsepter som kanskje vil være nye for selv en med litt “Data Science”-erfaring.

Det forventes at leseren har en viss grunnleggende forståelse for maskinlæring og spesielt dyplæring, men har man ikke dette kan det kanskje være litt spennende likevel ☺️

Github-link til kodeeksempelet i denne artikkelen finner du her.

Lena / 4 min
6. oktober 2022

Kvalitet er hele teamets ansvar – la oss teste sammen!

Du har kanskje hørt om mob-programmering? Det at flere i teamet programmerer sammen, rundt samme skjerm og på samme utfordring. Men har du hørt om mob-testing? At flere i teamet tester sammen, rundt samme skjerm og på samme oppgave.

Synes du dette høres spennende ut, men den rette anledningen har ikke helt dukket opp ennå? Her er noen tips til hvordan du kan gjennomføre mob-testing og hvordan du kan selge det inn til teamet ditt.

Anne og Linda / 3 min
29. september 2022

Hvordan kan vi som teamleder eller teamcoach påvirke?

I artikkelen «Hvorfor er det så vanskelig å få til et bra team?» snakket vi litt om erfaringer vi har hatt tidligere i team. I denne artikkelen vil vi gå praktisk til verks og se mer på metoder vi som teamledere, teamcoach og teammedlemmer kan bruke for å skape et mer engasjert miljø i teamet.

Anne og Linda / 3 min
29. september 2022

Hvorfor er det så vanskelig å få til et bra team?

Gjennom mange år som konsulenter har vi vært i flere ulike team. Små team, store team, skravlete team, stille team. Stor aldersspredning, liten aldersspredning. Distribuerte team, samlokaliserte team. Noen ganger bare flyter det av seg selv. Andre ganger ikke.

Magnus / 7 min
29. september 2022

"Avanserte" maskinlærekonsepter: Autoenkoderen

I denne serien med artikler skal vi utforske forskjellige maskinlæremodeller, arkitekturer og konsepter som kanskje vil være nye for selv en med litt “Data Science” erfaring.

Det forventes at leseren har en viss grunnleggende forståelse for maskinlæring og spesielt dyplæring, men har man ikke dette kan det kanskje være litt spennende likevel ☺️

Github-link til kodeeksempelet i denne bloggen her.

Øyvind / 2 min
19. september 2022

Trener du endringsmusklene?

Endring skjer kontinuerlig. Noen ganger påvirker endringene oss direkte, og da kan vi være mer eller mindre forberedt. Hvilke endringer som kommer lar seg sjelden forutsi, men vi kan trene opp endringsmusklene – de digitale og dynamiske ferdighetene.

Anders Eivind / 7 min
13. september 2022

Verdien av superb førstelinjesupport i en B2B startup

Et vellykket selskap starter ofte med et godt produkt, men det å ha et godt produkt ender ikke alltid i et vellykket selskap. En av grunnene er at mange fokuserer for mye på produktet, og glemmer at det aller viktigste elementet i verdikjeden er kunden. I denne artikkelen vil jeg beskrive hvordan supporthenvendelser driver fram produktutviklingen i Kantega SSO, til beste for både kunden og selskapet.

Sommerstudentene / 3 min
6. september 2022

Hvordan kan vi gi supporttelefonen til Dele en velfortjent pause?

Bildeling er i det siste blitt kjempepopulært, og flere og flere ønsker å være en del av et bilkollektiv fremfor å eie sin egen bil. Siden 1996 har Dele (tidligere Bildeleringen) holdt til i Bergen, og stadig økt medlemstallet og bilparken. I dag bruker den lille administrasjonen deres mye tid i supportsamtaler. Kantegas første sommerstudenter i Bergen har brukt sommeren på å utvikle en tjeneste som gjør at brukerne kan få den hjelpen de trenger i appen.