
Gjenkjenning og knipsing av bilder av løpere i fart (2023, Bergen)
Hvordan kan vi distribuere bilder tatt under TIF Viking sine arrangementer på en måte som er attraktiv for brukerne og lønnsom for TIF Viking?
Hvordan kan vi distribuere bilder tatt under TIF Viking sine arrangementer på en måte som er attraktiv for brukerne og lønnsom for TIF Viking?
Hvordan kan man mest effektivt hente relevant informasjon til et brukerspørsmål? Hva kreves for å få en stor språkmodell til å svare på den måten man vil? Dette var noen av de mest sentrale spørsmålene vi har utforsket i løpet av vårt sommerprosjekt.
Hva skal til for at folk gidder å snakke med en chatbot?
Tidligere har brukere vært nødt til å forholde seg til forhåndsprogrammerte chatbot-svar, som gjerne føles mer knotete å forholde seg til enn de er til hjelp. I sommer har vi utviklet en chatbot basert på GPT, i håp om at den løser dette problemet.
Mange snakker nå om å bli mer datadrevet og dermed mer innovative. En organisasjon som skal bli god på datadrevet innovasjon må klare å løfte seg som organisasjon gjennom kundefokus (sluttbrukerfokus) og at man får tak i og kan bruke de dataene som skal til for å forstå kunden. For å få til det må store deler av organisasjonen kanskje endre seg. Vi forklarer her hvordan vi tenker at det bør og kan skje.
Når man i dag betaler til privatpersoner, så går dette fra konto til konto. Nå åpner det seg en mulighet for å betale fra kort til kort. Er dette noe å bry seg om, da…? (hint: ja).
Min første melding i møte med chatbotter er som oftest “snakk med menneske”. Det bør det snart være slutt på.
Mange har en oppfatning om at eldres digitaliseringsutfordringer er et generasjonsproblem som bokstavelig talt vil dø ut. Når dagens eldre går bort, vil neste generasjon eldre være digitalt modne og kompetente, ikke sant? Dette er nok dessverre ønsketenkning.
Innovasjon krever eksperimentering. I vår første blogg om dette temaet skrev vi at det kreves en viss autonomi for at teamet skal kunne eksperimentere. Men innovasjonsteamet kan ikke holde ledelsen på gangen heller. Ledelsen må beslutte å investere i innovasjon, og støtte og følge opp innovasjonsarbeidet. Her spiller ventureboardet en nøkkelrolle.
I Kantega tester vi i dag ut bruken av innovasjonssystem med kundene våre. Det vi ser da er at rollen som innovasjonsleder er kjempesentral, og med inspirasjon fra det arbeidet har jeg lyst å dele noen tanker med dere.
- Vi som er utviklere og designer tar mange valg som påvirker de som skal bruke løsningene veldig mye.
Lars om å ta ansvar for brukerne.
- ...det er ikke noen rolle innenfor det. Men jeg bare gjør det, hvis jeg ser behov for det.
Morten gjør det som trengs, der det trengs.
Som IT-konsulenter jobber vi i en bransje som utvikler seg i et enormt tempo. State of the art endrer seg for hvert år som går. Det du lærte i går holder ikke mål i morgen. Når arbeidsforholdene er så skiftende, må man sørge for å ha verktøy som gjør at man klarer å holde følge. Vi må finne en utviklingsmetodikk som lar oss skape de rette produktene, uten at den holder vår egen utvikling tilbake.