Hopp til hovedinnhold

Teknologi / 2 minutter /

6 gode grunner til å være sommerstudent hos Kantega (2022, Trondheim)

Vi er 6 studenter som i sommer har hatt gleden av å jobbe 6 uker hos Kantega i Trondheim, og vi vil derfor gjerne dele 6 gode grunner til hvorfor det er bra å være sommerstudent her! Alle gode ting er 6.

Grunn 1: Frihet og eierskap til oppgave

Fra vårt første møte med Kantega har det vært tydelig at vi studenter skal være med å påvirke hva vi skal bruke sommeren på. Allerede i mars møttes vi for å diskutere hva vi ønsket å jobbe med, og hva vi ville å sitte igjen med når sommeren var over. Vi diskuterte forsåvidt også hva som kunne gjort denne sommeren katastrofal, men vi har heldigvis klart å unngå det meste (utenom regn - det har regnet masse).

Ønske om oppgave med verdi for samfunnet

Vi ønsket oss en oppgave hvor vi kunne skape verdi for samfunnet, gjerne innenfor helse eller sikkerhet. Neste gang vi møttes var i mai, og da fikk vi presentert fire ulike bedrifter som vi kunne jobbe med - valget var helt opp til oss! Vi diskuterte litt frem og tilbake over hvilke fordeler de ulike oppgavene hadde, og landet til slutt på å samarbeide med Relevio. Her fikk vi mulighet til å lage samfunnsnyttige løsninger innen helsesektoren, samarbeide tett med bedriften, og samtidig ha mye kreativ frihet.

Relevio er en bedrift startet av fastlegene Tor Magne Johnsen og Finn Høivik. Deres mål med Relevio er å avlaste og lette fastlegenes hverdag, slik at de kan bruke mindre tid på administrative oppgaver og mer tid på sin kjerneoppgave; pasientene. Mens andre fast ansatte i Kantega jobber med legekontorenes interne kommunikasjonsplattformer, ble vår oppgave å fokusere på pasientenes “helsereise”. Relevio ønsket gjerne å gi pasientene hjelp til selvhjelp gjennom god og kvalitetssikret informasjon via legesenterets hjemmeside og informasjonsskjerm, og håpet at dette var noe vi kunne hjelpe dem med.

Etter en spennende uke med Google Design sprint bestemte vi oss for å bruke sommeren på å lage en tjeneste som kan gjøre det enkelt for helsesekretærer og leger å oppdatere en informasjonsskjerm på venterommet. Slik kan legekontoret enkelt dele informasjon med pasientene sine, både når det gjelder egenomsorg, forsinkelser på kontoret, sesong for vaksiner og mye, mye mer. Vi fikk altså jobbe med en helhetlig løsning, hvor vi gjorde alt fra konseptutvikling til koding, design og brukertesting.

Teamet foran tavla
Teamet foran tavla

Grunn 2: Gode sammensatte grupper

Noe av det som vi setter mye pris på ved vår sommerjobb er at vi fikk jobbe i en tverrfaglig gruppe med studenter som har mye kompetanse innenfor forskjellige fagfelt.

Vårt team består av 6 studenter som alle studerer på Gløshaugen i Trondheim. Vi er to designere, Maia og Rebecca, og fire utviklere, Eirik, Erik, Jorunn og Tobias. Ikke bare har vi forskjellige utdanninger og erfaringer, men man merker at Kantega har tatt mye hensyn til personligheter når de har ansatt oss - vi er nemlig en gjeng med forskjellige egenskaper som fungerer svært bra sammen! Ved hjelp av Kantega har vi lært hvordan vi kan utnytte alle våre egenskaper for et best mulig samarbeid.

Strektegning av sommerstudentene i Trondheim
Strektegning av sommerstudentene i Trondheim

Her er hele gjengen

Her er hele gjengen

Grunn 3: Tett samarbeid med bedriften

En av fordelene som vi har satt ekstra pris på denne sommeren er ekte kundeerfaring. Finn og Tor Magne fra Relevio har vært innom kontoret flere ganger i uken, og fulgt prosessen tett. De har kommet med innspill, idéer og tilbakemeldinger underveis. Tett kontakt med kunden har gitt motivasjon, og de har stadig inspirert oss ved å understreke hvor nyttig det vi utvikler vil være for legekontor. Relevio har også satt oss i kontakt med relevante samarbeidspartnere som NHI. Det har vært lærerikt å møte med disse, og vi har fått øvelse i å være ekte konsulenter. Det er også gøy at Finn og Tor Magne har blitt med på sosiale aktiviteter etter jobb, slik at vi har hatt muligheten til å bli godt kjent med dem.

Grunn 4: “Field trips”

I sommer har vi vært heldige å få god tilgang til relevante brukere som kan teste løsningen vår. Vi har vært på jevnlige besøk hos to ulike legekontor, der har vi fått et innblikk i arbeidshverdagen til helsesekretærer og leger, utført intervjuer, og brukertestet vår Figma-prototype. Dette har vært lærerikt og gitt oss mer erfaring i møte med brukere!

Grunn 5: Fokus på læring

I situasjoner der valg skulle tas, og vi måtte rådføre oss med Kantegas ansatte, fikk vi flere ganger til svar “hva lærer dere mest av?”. Dette vitner om et fokus på at vi som studenter skal komme ut av sommerjobben med mer kunnskap og erfaring. I tillegg til lærdom fra å utvikle løsningen vår, har vi fått høre mye om hvordan det er å være konsulent i Kantega. Vi har blant annet snakket med konsulenter som jobber for Posten, NTE, AtB og Sparebank1. noe som har gitt oss et godt innblikk i hvordan konsulentlivet er, både som designer og utvikler. Utover dette har ansatte holdt minikurs for oss i selvvalgte tema, hvor vi har blant annet vært innom universell utforming og skyteknologi.

En kundereise på papir
En kundereise på papir

Noe å tenke på..

Noe å tenke på..

Grunn 6: Mye sosialt

Om noen frykter at livet som konsulent i Kantega er kjedelig trengs det bare en tur innom kontoret for å bli motbevist. Her har de blant annet biljardbord, spillmaskin, massasjestoler, isbar i kantina, en annen isbar som nærmeste nabo, og et stort antall snacks-skuffer! Samtidig har Kantega i løpet av sommeren arrangert noe sosialt minst en gang i uka etter jobb, noe som innebærer mange gratis middager (som vi studenter liker godt) og hyggelige kvelder sammen (dette liker alle godt).

Sosiale aktiviteter
Sosiale aktiviteter


I tillegg til dette er Kantega Trondheim en del av Workation, som har samlet sommerstudenter fra 20 ulike teknologibedrifter i Trondheim til ulikt sosialt opplegg hele sommeren. Gjennom Workation har vi blant annet vært i klatrepark, escaperoom, på Munkholmen, Trondheim camping, Amazing Race rundt i byen, og grilling i parken sammen med en haug studenter.

Flere i teamet vårt er også over gjennomsnittet glad i discgolf, så det har flere ganger vært initiativ til å spille sammen. Det har altså vært mer enn nok sosialt opplegg for oss i løpet av sommeren, og har en vært en stor bidragsyter til at disse 6 ukene har gått alt for raskt.

Og med det takker vi for oss, og håper at flere er inspirert til å søke sommerjobb i Kantega senere!