Hopp til hovedinnhold

Teknologi / 2 minutter /

Elvis has entered the building! (2023, Trondheim)

Hva skal til for at folk gidder å snakke med en chatbot?

Tidligere har brukere vært nødt til å forholde seg til forhåndsprogrammerte chatbot-svar, som gjerne føles mer knotete å forholde seg til enn de er til hjelp. I sommer har vi utviklet en chatbot basert på GPT, i håp om at den løser dette problemet.

Et knippe bilder fra sommeren!

Et knippe bilder fra sommeren!

Hvem er vi?

Møt heltene våre i Trondheim-teamet:

🌟 Anita: Lovende designer klar for sitt 4. år i Industriell design på NTNU

💫 Ane: Kreativ sjel på vei til sitt 4. år i Industriell design på NTNU

🤓 Kavu: Data-geniet som starter sitt 5. år i Datateknologi på NTNU

🚀 Lars: KI-kongen, på sitt 4./5. år i Datateknologi på NTNU

🧠 Mats: Informatikk-guru, som begynner på sitt 5. år på NTNU

💻 Silje: Programmerings-heltinnen på vei til sitt 4. år i Datateknologi på NTNU

Bilde av teamet
Bilde av teamet

Her er teamet! F.v.: Silje, Mats, Ane, Lars, Anita og Kavu

Her er teamet! F.v.: Silje, Mats, Ane, Lars, Anita og Kavu

Reisen før oppstart 🎊

I løpet av våren hadde vi to digitale workshops, samt at vi ble invitert på månedlige sammenkomster med Kantega helt siden oktober da vi fikk vite at vi hadde fått jobb for sommeren! Dette gjorde at vi ble bedre kjent med hverandre og Kantega. Under de to digitale samlingene fikk vi kartlagt ønsker og forventninger til sommeren, og vi bestemte i fellesskap oppgaven for sommerprosjektet.

Vi landet på en oppgave om å utvikle en KI-basert chatbot for nettsiden til Enova. Dette virket som det beste prosjektet: Spennende utfordringer, masse læring og et tema som interesserer oss alle!

Mission: Chatbot for Enova 🤖

Enova SF er en statlig bedrift som gir pengestøtte til klimavennlige tiltak, både for bedrifter og privatpersoner. De ønsket å få utviklet en chatbot basert på KI-teknologi som kan svare å enkle forbrukerspørsmål.

Svært mange av dagens henvendelser etterspør informasjon som allerede er tilgjengelig å enova.no, men som kunden av ulike grunner ikke finner frem til. En høy andel av henvendelsene kan potensielt svares på gjennom en brukertilppasset kundefront som gjør kunden mer selvhjulpen.

På besøk hos Enova
På besøk hos Enova

På besøk hos Enova.

På besøk hos Enova.

Google Design Sprint – Fra idé til realitet 🎨⚡

Den første uken gikk til en femdagers Design Sprint inspirert av Google. Dette skapte grunnlaget for de kommende ukene. Med god hjelp av vår veileder Magnus Haugsand som fasilitator kom vi godt i gang og utviklet konseptet vårt i løpet av kort tid.

Vi fikk brukertestet den første prototypen allerede på fredag første uke, som var veldig lærerrikt og ga verdifull innsikt som vi tok med oss i arbeidet videre. Designsprinten gjorde også at vi som team ble godt kjent på kort tid og satte en kickstart team-arbeidet.

Designsprint
Designsprint

Her er vi godt i gang med designsprinten!

Her er vi godt i gang med designsprinten!

Møt Chatboten Elvis 🕺

Elvis er ikke bare en rockestjerne, men også en imøtekommende, pålitelig og behjelpelig chatbot som gir informasjon om Enova sine tjenester til søkere og potensielle søkere som ønsker pengestøtte til klimatiltak i hjemmet.

Elvis skal svare på spørsmål som kan finnes på nettsidene til Enova, og eventuelt sende brukeren videre til kundeservice ved for komplekse spørsmål.

I bakgrunn for chatboten ligger en GPT-modell som har tilgang til data om Enova, og den svarer derfor på brukerspørsmål med naturlig språk og resonnement! Gjerne les det andre blogginnlegget vårt for mer grundig beskrivelse av den tekniske løsningen.

Vår daglige dose av arbeidsglede på kontoret 🌞

Dagene flyr av gårde når man jobber med et spennende prosjekt og fine folk hos Kantega. Vi har hatt stand-up møter hver dag, hvor vi sjekker inn med hverandre, gjennomgår hva vi har gjort siden sist og planlegger dagen.

Inkludert i alle dagene er egenarbeid, faglig input fra foredrag og møter, felles lunsj i Kantega-kantina, og hyggelige ispauser på terrassen. Og, ikke glem vår legendariske biljardturnering!

Gjengen som har fått merch!
Gjengen som har fått merch!

Gjengen som har fått merch!

Gjengen som har fått merch!

Til slutt 🥹

... vil vi takke for en strålende sommer hos Kantega. Den kunne virkelig ikke vært noe bedre!


PS! Her kan du lese mye mer uftyllende om Elvis og hvordan han ble til.