Hopp til hovedinnhold

Prosess og rådgivning / 3 minutter /

Gi oss en givende og relevant sommerjobb (2020, Oslo)

Etter 6 uker effektiv jobbing på en utrolig arbeidsplass er vi litt paffe og veldig fornøyde. Det blir digg med ferie, men også vemodig. Ikke bare fordi vi har bidratt med positiv energi og driv, men også fordi vi har gjennomført et kjempespennende prosjekt slik vi vil; iterativt og designdrevet i et tverrfaglig team!

De seks sommerstudentene foran inngangen til Kantega sine lokaler i Oslo

Etter de første tre ukene hadde hele teamet opparbeidet en god forståelse av hva vi ville lage og utviklingen var i full gang. Vi hadde tre uker med innsikt på baken og alle følte stort eierskap til produktet. Siv skulle ta ferie og vi sommerstudentene begynte virkelig å føle luften under vingene. Heldigvis var Terje der fortsatt for å vise vei hvis vi skulle fly oss bort.

Uke 4; Mye armer og bein

Etter tre uker med effektivt arbeid hadde vi nå et produkt med marginal funksjonalitet. Vi kunne registrere en mistet gjenstand i databasen, og se den i en adminløsning. Nå gjensto bare resten. Det er selvsagt ikke så lett. Når man har hatt tre uker med klare mål og en klar retning er det lett å tenke at alt kom av seg selv og at det bare er å utføre arbeidet.

I uke fire begynte vi dermed å jobbe enda mer autonomt, hvor folk i større grad tok ansvar for egne oppgaver og tilhørende planlegging. Uten en klar retning blir denne uken i ettertid beskrevet som uken med «mye armer og bein». Vi oppnådde fremskritt, men ikke i det tempoet vi var vant til. Det viste seg at vi hadde undervurdert viktigheten av god planlegging og målsetning. Fremskrittene våre gikk i litt for forskjellige retninger, som førte til at det ble utført noen unødvendige arbeidsoppgaver.

Etter noen dager ble det klart at vi trengte en liten justering i den felles arbeidsmetodikken vår. I et tidlig forsøk på å strukturere arbeidet hadde vi innført et trello-board. I en refleksjon rundt hva som burde endres ble det klart at dette boardet ikke hadde blitt brukt i spesielt stor grad, og vi gikk over til et fysisk kanbansystem på veggen på kontoret i stedet. Paper is king.

studentene henger post-itlapper på en tavle
studentene henger post-itlapper på en tavle

Med oppgavene på Postits på veggen ble det bedre oversikt og de riktige tingene havnet i "Done"

Med oppgavene på Postits på veggen ble det bedre oversikt og de riktige tingene havnet i "Done"


Uke 5; Stødig kurs

Med ny giv etter en liten restrukturering på slutten av forrige uke var vi klare til dyst igjen. Selv om vi følte ting hadde glidd litt ut, hadde vi fortsatt opprettholdt en stødig utvikling i prosjektet. Vi hadde nå et fullt fungerende skjelett med mye av den tiltenkte funksjonaliteten.

Vi hadde også geriljatestet løsningen på faktiske brukere rundt Oslo S og spikret mye av flyten i løsningen. En god alliert i Sofie i Trondheim hadde også snakket med operatørene og bussjåfører. Dette bidro til at vi nå satt med en ganske komplett innsikt i arbeidsprosessene og brukerbehovene til både de reisende og de som skulle håndtere hittegodset.

Med mindre enklere arbeidsoppgaver på veggen som var planlagt sammen gikk jobbingen lettere og det var enklere å holde styr på hvem som gjorde hva. Denne uken ble vi også minnet på situasjon til resten av verden ettersom et av medlemmene fikk milde forkjølelsessymptomer og måtte prøve seg på hjemmekontor. Det var heldigvis ikke noe alvorlig, og etter konsultasjon med eksperter varte ikke hjemmekontoret lenge siden symptomene forsvant veldig tidlig.

Hittegodskontoret sin nettside med henvendelser fra kunder
Hittegodskontoret sin nettside med henvendelser fra kunder

De reisende kan registrere det de har mistet på nettsidene til AtB og hittegodskontoret får god oversikt over henvendelser som blir matchet med det som ligger på lager


De reisende kan registrere det de har mistet på nettsidene til AtB og hittegodskontoret får god oversikt over henvendelser som blir matchet med det som ligger på lager


Skissene til den brukerrettede løsningen ble denne uken fastsatt, slik at det var mulig å starte arbeidet med å style alle komponentene i front-end. Vi ønsket å skape et likt uttrykk som AtBs eget design for å skape trygghet for kunden. Admin-løsningen ble også iterert på og mye ny funksjonalitet ble lagt til. Det har også blitt gjort kontinuerlig bugtesting og fiksing.

Et gjennomgående problem for alle sommerprosjekter er at resten av landet tar ferie. Vi fikk derfor ikke muligheten til å integrere AtBs kundesystem med mailutsending, ettersom den ansvarlige personen ikke var tilgjengelig. Løsningen ble å lage et mailsystem som proof of concept.

Uke 6; Overlevering til kunde

Det var rart å gå inn i siste uke. Det er selvsagt en klisje, men sommeren hadde gått veldig fort. Vi satt nå på en løsning som i stor grad fungerte som den skulle, med behov for noen finjusteringer. Vi kartla på starten av uka hva vi burde fokusere på og hva vi skulle prioritere. Siv hadde endelig kommet seg tilbake fra ferien sin og ville bistå sluttføringen av prosjektet. Heldigvis var mye klart, og vi fikk gjennomført de siste justeringene vi hadde planlagt.

I løpet av uken hadde vi planlagt overleveringsmøte med Rino, produkteier fra AtB. Han tok seg pause fra ferien sin på torsdagen og fikk presentert det ferdige produktet. Seks stolte sommerstudenter fikk høre at resultatet var mer enn han hadde håpet på og at det var inspirerende å se alt vi hadde fått til på så kort tid. Det mest imponerende av alt var selvsagt at systemet printer ut klistrelapp automatisk når man registrerer en gjenstand. Dette stod øverst på ønskelisten til begge hittegodskontorene vi hadde vært i kontakt med.

Kategoriseringsmerker for hittegods.
Kategoriseringsmerker for hittegods.

Lapper som skal festes til gjenstandene som kommer inn printes ut helt automagisk!


Lapper som skal festes til gjenstandene som kommer inn printes ut helt automagisk!


Lapper som skal festes til gjenstandene som kommer inn printes ut helt automagisk!

Avslutning

Nå er det endelig klart for litt ferie for oss også, med håp om bedre vær enn det har vært resten av juli. Alle er enige om at vi er ekstremt privilegerte som har fått mulighet til å jobbe med to fantastiske veiledere, og produsert noe vi er veldig stolte av. Sommerprosjektet har innfridd alle våre forventninger og mere til.

Teamet sittende i sofaen i kontorlokalet til Kantega
Teamet sittende i sofaen i kontorlokalet til Kantega

Hilsen (f.v.) Gajaen Chandrasegaram, Lavrans Løvlie, Renate Kjetland, Mats Pedersen, Gaute Holen og Edvard Liodden.

De tre første ukene