Hopp til hovedinnhold

Prosess og rådgivning / 3 minutter /

Sommerstudentene som lagde Sambo (2019, Oslo)

Har du hørt om Sambo, for deg som bor i kollektiv? Her er historien om sommerstudentene våre som lagde en kjørende app i løpet av ferien. Det er kult!

Hei!

Vi er Amund, Henning, Inger, Nikolai og Peter. Denne sommeren har vi jobbet på Oslokontoret til Kantega, og her er historien om hvordan vi på 8 uker gikk fra idé til ferdig lansert app: Sambo.

Sommerprosjektet

I midten av mai møttes teamet for første gang for å brainstorme idéer til prosjektet. Vi startet med helt blanke ark, vi hadde ingen føringer på tema eller type løsning som skulle utvikles. Et av målene vi satte oss for sommerprosjektet var at vi skulle lage et ferdig produkt som var klart til bruk. Vi brukte rammeverket Lean UX Canvas for å utarbeide idéene våre, og på slutten av dagen sto vi igjen med to alternativer. Vi landet på å lage en app for folk som bor i kollektiv, en brukergruppe og livsepoke vi alle har erfart har sine utfordringer. Vi ønsker at appen vår skal skape bedre samhandling og trivsel i kollektivet og kaller den Sambo.

Uke 1

17. - 21.juni. Den første uken gjennomførte vi en Google Design Sprint, hvor vi i løpet av én uke satte overordnede mål for prosjektet, skisserte ulike funksjonaliteter for appen, lagde prototype og til slutt testet prototypen på fem reelle brukere. Tilbakemeldingene fra brukertestene resulterte i tydelige mønster om hva brukerne ønsket å se i løsningen. Disse mønstrene dannet retningen for veien videre. Dette var en uke preget av høyt tempo, mye kreativitet og enorme mengder post-its.

Video av studentene som jobber med prosjektet
Video av studentene som jobber med prosjektet

Google Design Sprint oppsummert

Google Design Sprint oppsummert

Uke 2 - 5

24.juni - 26.juli. De påfølgende to ukene begynte med at vi gjennomførte to sprinter med tilhørende prototyper og brukertester, før vi til slutt fant en løsning som møtte brukernes behov. I denne perioden satte vi også opp backend for appen. Ved å benytte Firebase fikk vi en rekke funksjoner ferdig tilrettelagt, og sparte mye tid sammenliknet med å utvikle infrastrukturen selv. På kort tid kunne vi registrere brukere med enten epost eller google-login, samt organisere og lagre all dataen i en sikker database. Vi bestemte oss for å bruke Flutter til å utvikle appen fordi det er et nytt og lovende rammeverk som gjør det mulig å utvikle for både Android og iOS fra samme kodebase. Dette var sentralt fordi appens bruksverdi er avhengig av at alle i kollektivet bruker den. Vi har vært veldig fornøyde med valgene vi tok og synes Flutter og Firebase har fungert utmerket. Det var imponerende hvor mye vi klarte å skape den femte uken, da vi gjennomførte en kodesprint. Vi la alt annet på is og realiserte det vi hadde designet så langt. Uken resulterte i en ferdig betaversjon den 26. juli.

Uke 6-8

29.juli - 9.august. I denne perioden begynte ting virkelig å gå unna. Vi hadde kun to uker igjen av prosjektet, så vi brukte tiden til å forbedre de eksisterende funksjonene i appen, samt forbedre design og brukervennlighet. Vi startet også med markedsføring og kommunikasjon til målgruppen. Vi kommuniserte stort sett på Instagram og Facebook, hvor vi etter hvert lanserte reklamekampanjer. I samme periode gjennomførte vi kontinuerlig små tester på kontoret for å få tilbakemeldinger fra hjelpsomme kolleger. Mandag 5. august ble appen lansert i Google Play, og korte tre dager senere kunne vi glede alle iOS brukere med lansering i App Store. Appen ble veldig godt tatt imot, med hele 93 nedlastninger denne dagen. Totalt er den nå lastet ned på over 200 enheter.

Studentene som poserer med skateboard, sparesykkel, VR-briller og kamera
Studentene som poserer med skateboard, sparesykkel, VR-briller og kamera

Livet som student hos Kantega

De siste to månedene har nok Oslokontoret merket en økning i både mat- og isbudsjettet. Vi har nemlig hatt det så gøy på jobb at det var hakket før vi tok med oss soveposer og flyttet inn. Det har vært god stemning i teamet hele veien, og når vi ikke har jobbet har tiden stort sett gått til å spille dart, VR (Virtual Reality) og brettspillet Go, med en is i hånden selvfølgelig.

Studentene pluss ansatte ved kantega med masker og briller på "VR Games zone".
Studentene pluss ansatte ved kantega med masker og briller på "VR Games zone".

Bak fra venstre: Amund, Henning, Morten, Peter, Inger og Nikolai.
Foran fra venstre: Karl, Siv og Thale, våre veiledere fra Kantega.

Bak fra venstre: Amund, Henning, Morten, Peter, Inger og Nikolai.
Foran fra venstre: Karl, Siv og Thale, våre veiledere fra Kantega.

Vi har hatt en fantastisk sommer fylt av mye latter, gode kolleger og ikke minst ny kunnskap. Vi sender også en stor takk til de flinke veilederne våre som har gjort det hele mulig, og vi gleder oss til å jobbe videre med Sambo!

Har du prøvd Sambo?

Vi i Kantega ønsker oss flinke sommerstudenter neste sommer også. Er du en av dem?