Hopp til hovedinnhold

Design og UX / 4 minutter /

Sommerstudentene sparket i gang sommeren (2021, Oslo)

Vi er Elen, Sandra, Karoline, Thomas og Emir. Denne sommeren har vi tilbrakt 6 uker på Oslo-kontoret til Kantega, der vi har jobbet i et tverrfaglig team bestående av både UX-designere og utviklere. Vi har sett på muligheter for å implementere en el-sparkesykkelløsning i en egenlaget reiseplanlegger.

Sommerstudent tester el-sparkesykler i Oslo

Oppdraget

Livet som konsulent innebærer at man arbeider med prosjekter hos kunder. Som sommerstudenter i Kantega, fikk vi selv være med å velge et prosjekt fra en bred kundeportefølje. Vi endte opp med å utforske mulighetene for å implementere el-sparkesykler i en reiseplanlegger som er relevant for AtB som Kantega allerede jobber med, men også andre kollektivselskaper.

Prosjektets karakter var preget av frie tøyler og vårt hovedfokus var å kunne lage et produkt eller finne nyttig informasjon som kunne gi merverdi til kollektivselskapene. Det var derfor viktig for oss å alltid ha deres behov og interesser i bakhodet da vi gjennomførte prosjektet. 

Hva har vi egentlig gjort i 6 uker?

Det var vært 6 utrolig læringsrike uker, og vi har rukket å gjennomføre mange designiterasjoner, brukertester, programmeringstimer, og selvfølgelig masse iskrem! UX designere og utviklere har jobbet hånd i hånd for å komme fra A til B (hehe). 

Prosessflyt som viser hva de gjorde i de 6 ukene
Prosessflyt som viser hva de gjorde i de 6 ukene

Google Design Sprint

Det hele startet med en innledende Google Design Sprint. Denne prosessen tilrettela for at vi i løpet av én uke kunne utforske ideen om å innlemme elektriske sparkesykler i en reiseplanlegger, formulere et konsept, og teste dette konseptet. 

Selve sprinten startet med at vi sammen kom frem til et overordnet mål. Etter gode diskusjoner og ideer, landet vi på “Vi vil strekke kollektivtransportens arm fra dør til dør”. Dette fulgte oss videre i sprinten, så vel som i de resterende fem ukene.

Med dette målet i bakhodet, og med god støtte fra mentorer, satt vi etter en intensiv uke igjen med en prototype. Prototypen fanget essensen i det vi ønsket å lage, presterte godt under brukertester. Nå gjaldt det å gå over til neste fase!

Veilederne peker på tavlen
Veilederne peker på tavlen

Mentorene Helene og Aleksander

We need to go deeper!

Både designere og utviklerne deltok i innsiktsarbeidet for prosjektet. Det var mange spørsmål vi ønsket å dykke ned i, og i prosessen med å svare på disse, endte vi med et stort spekter av innsiktsarbeid. I løpet av seks uker rakk vi å teste el-sparkesykler i Oslos gater, intervjue el-sparkesyklister om reisevaner og gjennomføre to brukertester med innledende intervju, én geriljatest i Oslo sentrum og én brukerreise-workshop.

Postits fra brukertest
Postits fra brukertest

Sandra oppsummerer brukertesten

Brukerreisen på veggen
Brukerreisen på veggen

Elen ser over brukerreisen

Allerede fra uke én viste brukerinnsikten vår at det er generelt mye irritasjon og negativitet rundt el-sparkesykler. Disse følelsene kommer også tydelig frem i media, der negative aspekter stadig poengteres og det rapporteres om et høyt antall sparkesykkelulykker. Brukerinnsiktsarbeidet gjorde det også tydelig at mange føler på en slags elsparkesykkelskam, og enkelte synes el-sparkesykkel rett og slett er litt skummelt.

Forbudt for el-sparkesykler
Forbudt for el-sparkesykler

Fra et vindu hos en baker i nabolaget

Likevel viste innsiktsarbeidet vårt at el-sparkesykler fortsatt blir mye brukt, både kjøpt privat og via el-sparkesykkelleverandør. El-sparkesykkel blir av mange ansett som et raskt, enkelt, og tilgjengelig fremkomstmiddel, spesielt i kombinasjon med annen kollektivtransport. Turister er spesielt positive. De er hyppige brukere av el-sparkesykler i Oslo, og bruker det gjerne som et middel for å drive ‘sightseeing’ i ferien. Generelt sett virker det også som at mange anser el-sparkesykler som mer koronavennlig enn annen kollektivtransport.

El-sparkesykler i Oslo sentrum
El-sparkesykler i Oslo sentrum

Utfordringer og prioriteringer

Likevel så kommer ikke innsiktsarbeid og ideer uten utfordringer. I vårt tilfelle forstod vi raskt at en reiseplanlegger med integrerte el-sparkesykler innebar en tilgjengelighetsutfordring. Hvordan skulle brukere planlegge for en reiserute med el-sparkesykkel og vite at det faktisk er tilgjengelige el-sparkesykler der de trenger det?

To andre utfordringer gjaldt betaling og totalpris: Hvordan skulle vi gjøre flyten sømløs når eksisterende betalingsflyter for kjøp av bussbillett og el-sparkesykler er såpass forskjellige? Og hvordan skulle vi vise brukeren totalpris på en troverdig måte når el-sparkesykler går på minuttpris? 

Ettersom vi kun var fem sommerstudenter, med kun seks uker til rådighet, måtte vi gjøre en prioritering. Hvor skulle fokusområdet ligge? Hva var mulig få utviklet i løpet av seks uker? Det kom gode innspill fra både UX-design-siden og utvikler-siden. Med brukerbehov i bakhodet, kom vi frem til at fokuset skulle rettes mot planlegging, reiseoversikt og navigasjon under reisen.

Utviklere mobprogrammerer
Utviklere mobprogrammerer

Utviklerne Emir, Thomas og Karoline mobprogrammerer

Løsningen: PÅVEI-appen

PÅVEI er appen vår som tar deg fra dør til dør. I appen kan du finne reiser som kombinerer tradisjonell kollektivtransport med transportmidler på to hjul: el-sparkesykler, men også bysykler. Appen vil også gi brukeren oversikt over hele reisen og hjelpe dem med å komme seg frem, enten du er på kjent eller ukjent farvann.

Apen PåVei
Apen PåVei

PåVei er en reiseplanlegginger som integrerer ny funksjonalitet fra EnTur sitt nye Journey planner V3 beta API. APIet er offentlig tilgjengelig, GraphQl basert og muliggjør støtte for el-sparkesykkler og bysykkler i kombinasjon med kollektivtransport. På frontenden valgte vi å benytte oss av React Native med Expo for at appen vår skulle kunne kjøre på både iOS og Android. Denne stacken hjalp oss også med å utvikle i et høyt tempo, noe som var viktig ettersom ville ha en ferdig MVP på bare noen få uker. React Native ga også oss utviklere svært fleksible designverktøy basert på CSS som gjorde det lett for oss å utforme skreddersydde komponenter som gjenspeilet designernes visjon for appens utsende.

Sommerjobb er ikke bare jobb

Vi koste oss også med masse aktiviteter etter jobb. Blant annet hadde vi brettspillkveld, VR, Paint ’n Sip med Bob Ross, dro på escape room og spilte minigolf. 

Studentene med egne malerier fra Paint´n´sip
Studentene med egne malerier fra Paint´n´sip

Elen, Sandra, Karoline, Thomas og Emir med bildene sine.

Elen, Sandra, Karoline, Thomas og Emir med bildene sine.

Alt i alt har sommeren overgått våre forventninger, der vi fikk jobbet med fantastiske kolleger, fått god oppfølging og veiledning fra mentorer, og opplevd mange morsomme aktiviteter sammen.

Tusen takk for en fin sommer!

Hilsen Karoline Sæbø, Sandra Nguyen, Elen Haksø, Thomas Alsten og Emir Derouiche