Hopp til hovedinnhold

Den verste dagen i ditt liv, kan noen ganger bli den beste

Dette er historien om en reise fra konkurs til 200 ansatte på 20 år

Jeg husker torsdag 19. juni 2003 veldig godt. Vår daværende svenske eier hadde bestemt seg for å kutte investeringene i Norge, som i praksis betød å legge ned kontoret. Vi hadde lenge troen på en løsning, men etter to dager med intense forhandlinger kom beskjeden til oss ansatte: De slår dere konkurs.

Det forteller Marit Collin, som var en del av ledergruppen på Trondheims-kontoret. 60 ansatte i Trondheim og Oslo sto plutselig uten jobb, midt under dot.com-krisen, og mens IT-bransjen lå med brukket rygg. I rommet var stemningen trykkende og luften tung. Men det skulle ikke vare lenge.

«Da starter vi for oss sjøl!»

Plutselig hadde noen tent en liten gnist. Plutselig så vi en vei ut, og en vei framover. Den dagen kommer alltid til å være boret fast i minnet mitt. Som den verste dagen i mitt liv. Men det ble også den beste.
Dagen etterpå, 20. juni 2003, var Fugl Fønix et faktum. Og i dag er Marit Collin administrerende direktør og leder for et selskap med 200 ansatte i Oslo, Bergen og Trondheim.

Gnisten som ble tent den gangen, ble til en flamme som har vært med å forme stort sett alt vi har gjort i Kantega siden. Dette er et blikk på reisen fra konkurs til 200 ansatte på 20 år, i motvind og medvind.
Og mange leirbål.

Avslapning rundt bålet under fellessamling i Kantega i 2003
Avslapning rundt bålet under fellessamling i Kantega i 2003

Det er jo litt stilig at en av Norges største banker turte å satse på oss

Å ha noen som tror på deg, det betyr alt


Det var ikke bare vi som sto ribbet tilbake den gangen. Kundene våre fikk også kjenne på krisen ved at de forretningskritiske løsningene vi hadde forvaltningsansvar for sto i spill.

Men med banken var det kjærlighet ved første blikk. Et kjærlighetsforhold som gikk helt tilbake til 2000, og på det meste hadde vi ansvaret for inntil 50 forretningskritiske systemer. Tilliten fra SpareBank 1 var dermed livbøyen som gjorde det mulig å hoppe uti det den gangen, og vi er evige takknemlige️. De tok sjansen og satset rett og slett på et konkursbo.

Fundamentet som ligger i bunnen av en sånn tillitserklæring har nærmest vært vårt mantra siden. Å ha noen som tror på deg, det betyr alt. Uten dem, uten gjensidig tillit, ingen 20-åring.

Fra ingen kunder til millioner i omsetning på noen få år

Heldigvis var det flere kunder som ønsket å bevare relasjonen til folka, og som ønsket å fortsette digitaliseringen av drift, brukeropplevelser, interne rutiner og arbeidsoppgaver. Og når alle blir med så du kan skyte fart på ordentlig. Så til Trondheim kommune, Riksantikvaren, Direktoratet for Naturforvaltning, og alle dere andre, tusen takk <3

Kill your darlings – for du kan ikke bli best i alt

Av og til må du ta noen tøffe veivalg selv når ting går bra. Kanskje sage av greina du sitter på. Det handler om å prioritere og satse for å bli tydelig på hva du er god på.


I Kantega satt vi på en egenutviklet publiseringsløsning (CMS) fra et av de fusjonerte selskapene. Denne var teknisk plattform hos mange av kundene våre i flere år. Men, hvis vi skulle spisse oss mot de viktige samfunnsoppdragene, så måtte vi gjøre noen tøffe valg.
Så vi vraket vår egen CMS. Bort også med kursprogrammet Kantega Academy. Vi kuttet mange greiner, og i stedet for å ramle ned, bygget vi en tjukk stamme med samfunnsnyttig kompetanse sammen med kundene våre. Et rendyrket fokus på utvikling av forretningskritiske løsninger.

Dét skulle vi få god bruk for, for næringslivet sto foran fundamentale utfordringer:

👉 Digitaliser eller dø

Mange virksomheter begynte å kjenne påvirkningen mellom teknologi, markeder og kunder. Og hvis man ikke kjente på det selv, kunne man i hvert fall lese om det daglig i DN.

👉 Et byks for bærekraft

Fortsatt prøver mange å forstå hva det egentlig betyr for sin virksomhet, og hvordan man skal tette gapet mellom løfte og etterlevelse.

👉 Personvern og sikkerhet på prøve

Innhenting, lagring og utnyttelse av data ble et stort samfunnstema etter nye lovgivninger, innbrudd, misbruk fra globale selskaper og lokale lekkasjer. Det har aldri vært viktigere å utvikle sikre løsninger hvor persondata brukes på en troverdig og ansvarlig måte.

.. da er det lurt å stoppe opp litt og tenke seg om

Mye kan gå gæli når du gjør store endringer, så det er lurt å skynde seg sakte. Kan det skape positive eller negative ringvirkninger? Er det alternative tilnærminger som kan fungere bedre? Det var i det moralske kompasset vi fant de riktige stegene, og løsningene, sammen med kundene våre.

Det koker ned til ansvarlighet. Heldigvis har vi hatt mange ansvarlige kunder som bidrar til et stabilt og balansert samfunn.

Små ting som endret alt, uten at du egentlig la merke til det

Nesten umerkelig har mange små, men til sammen store, tekniske endringer blitt en helt naturlig del av livet vårt. Papirer har blitt byttet ut med digitale løsninger, og ting som før var knotete skjer i dag nesten automatisk.

Alle disse små selvfølgelighetene og utviklingen av samfunnet vårt er et resultat av innovasjoner over og under panseret. Og en tydelig retning. Her er et par ting som ble til sammen med kundene våre.

  • Moderne og heldigital bank
  • Enkel betaling med VIPPS
  • Å hente en pakke når du vil
  • Enkel kontroll i tollen
  • Sikker innlogging med BankID
  • Strøm og energi i lomma
  • Bedre kvalitet på fisken
  • Se om det var offside med VAR
  • Lettere å dele bil
  • Færre folk i gjeldsklisteret
  • Den beste reiseopplevelsen

Forenkling og digitalisering har stor verdi for både brukerne og de som tilbyr tjenestene. Så det lønner seg å sette av tid til å bygge riktig kompetanse.
Noen ganger kan det til og med bli milliard-butikk av det.


Når du lærer noe nytt, kan det dukke opp noe stort

Du har sikkert lest om suksessfulle gründerselskaper. De har som regel startet i det små. De har klart å løse et spesifikt problem på en fenomenal måte, bygget kompetanse – funnet en løsning – og så optimalisert denne.

Kantega har alltid vært et konsulenthus, også for start-ups. Det er nedfelt at vi ikke skal være noe annet enn det. Men noen interne læringsprosjekter har tatt litt av. Og plutselig sitter du med et produkt med vanvittig stort potensiale.

Startups og læringsprosjekter som ble milliardbutikk

Du merker det når du har med ekte gründer-energi å gjøre. Det gjorde vi da Fixrate kom til oss i 2016. Idéen var verdens første markedsplass for store bankinnskudd. Altså at folk skulle slippe å ringe rundt til alle banker for å sjekke renter og betingelser, og så en super-enkel måte å inngå avtale på.
Det var idéen. Så enkel. Så genial.

I 2017 ble markedsplassen lansert. I dag har de passert 50 000 000 000 (femti milliarder) i innskudd!

Men ikke minst på innsiden skjer det ting

Signicat startet for eksempel som et internt læringsprosjekt i 2004, hvor vi skulle bli skikkelig gode på digital identitet og sikker pålogging. Blir du god nok på noe, så får du kunder som vi kjøpe kompetansen.

Kantega SSO på sin side ble til på grunn av et irritasjonsmoment. Lars på drift og kodewizard Eirik var lei av å huske passord, postit-lapper over alt, ulike innloggingsmekanismer for hver løsning og et evig renn. Og ikke trygt i det hele tatt. Så de begynte på en egen løsning. Som løste sømløs pålogging mellom løsninger – for oss internt.


I 2014 ble første installasjon av Kantega Single Sign-on levert på Atlassian Marketplace. Og så tok det også av, og så satt vi der med enda et produkt. What to do da? I 2018 ble KSSO skilt ut som eget datterselskap. I dag har de kunder som NASA, Tesla, VISA, Equinor, Sony, Facebook...

Det betyr bare at du må ha folka med deg. Det skjer mer da.

Flammen som ble tent for 20 år siden la grunnlaget for eiermodellen som vi har hatt siden dag én. Vi skulle aldri mer bli “herset med”. Ingen eksterne eiere skulle kunne slå oss konkurs, og vi skulle bli 100 % ansatteid – med lik andel for alle ansatte.


En slik raus holdning til eierskap og verdiskaping bidrar til økt eierskap også for alt annet vi involverer oss i; Kundene og prosjektene våre, omgivelsene våre, miljø og kultur på jobb. Ansatteierskap er absolutt en eierform som kan prøves ut av mange flere. Vinn-vinn-vinn. 

I dag får du 1000 aksjer i gave når du begynner.

Men det var ikke alltid sånn. Ingenting er perfekt i starten, og det ble noen runder med leirbål og generalforsamlinger før dagens ordning ble innført. De første årene tok det noen måneder før du kunne kjøpe aksjer, noe som gjorde at det stort sett hele tiden var noen få som ikke eide aksjer.


I dag praktiserer vi eierskap fra dag én ved at nyansatte får 1000 aksjer den dagen de starter. Mulighet for full pott har du, som før, innen 2-3 år. Dermed er alle med i fellesskapet, alle kan delta i diskusjonene om veien videre for Kantega og de nye kan delta på generalforsamlingen allerede ved første anledning.

Verdien av engasjement for faget og hverandre

Har du en idé? Er du interessert i noe? Lag ei faggruppe!
Folk er interessert i mye forskjellig. For å diskutere og lære, så starter vi faggrupper hvor alle kan melde seg på - og så skapes gruppa og innholdet i møter og diskusjoner av de som er med. Demokrati, folkeopplysning og kompetansedeling i praksis. Dette er en av verdiene av eiermodellen og av å bestemme ting sammen.

Vi flyr mindre, men møtes mer.

Måten vi gjør kompetansedeling på fikk et byks etter korona. Det har blitt enklere å være med på allmøter, fagdager og faggrupper fordi vi bruker video mye mer enn før. Det har også blitt enklere å slippe inn kunder på noe av opplegget.

Stort engasjement krever stor takhøyde. Og vice versa. Stor takhøyde gir stort engasjement. Så da kan du plutselig sitte der med 256 nye meldinger på internchatten når du har vært borte et par dager, eller fordi en diskusjon tok helt av.

Hvor går veien videre?

Teknologi og mennesker i skjønn forening – det er det vi skal jobbe med.

  • Ansvarlig bruk av teknologi på menneskers premisser
  • Løsninger du kan stole 100 % på
  • Forstå hvordan ting kan gjøres bedre
  • Løsninger som er lette å bruke - for alle
  • Finne og utvikle nye forretningsmuligheter

Gruppebilde under fellessamling i Kantega, 2023
Gruppebilde under fellessamling i Kantega, 2023