Hvordan bidra mer til bærekraftsmålene?
Vi gjør allerede mye, men å si oss fornøyd med det er ikke nok.
Tidligere teamleder
Vi gjør allerede mye, men å si oss fornøyd med det er ikke nok.
For en stund siden skrev avisene om at staten bruker så masse penger på konsulenter, for eksempel i digi.no. Jeg syns det var unyansert og overdrevet kritisk. Men samtidig tror jeg de har rett: alt for mange konsulenter bruker tid og penger uten at det legges igjen så mye merverdi som det kunne gjort.
Det sies mye forskjellig om hva teamledelse er, og det er ofte uklart om teamleder har mer ansvar enn de andre i teamet eller ikke. Noen team har ikke teamleder, de deler på oppgavene. Likevel diskuteres teamorganisering og teamledelse lite i de enkelte teamene. Det kan virke som om det er underforstått at vi tenker det samme, eller at det "går seg til".
Teamleder er ikke den eneste som driver teamledelse. I noen team gjør alle det, i andre team er det behov for noen som tar en eksplisitt rolle. Og det forandrer seg etter hvert som teamet og rammebetingelsene er i endring. Hva er det som styrer behovet?
Folk forventer selvfølgelig at det skal være enkelt å finne fram i bankens nettsider, og å bruke digitale banktjenester. Akkurat like enkelt som andre ting på Internett. Norske banker har mye å gå på før det er så enkelt som kundene vil ha det.
Vi har ansvar for tjenestebussen hos en av våre kunder, og har opp gjennom årene hatt flere tjenester (Web Services) som heter noe med "kunde". Vi har foreslått å slå sammen disse, men det har aldri blitt prioritert. Hvordan bli flinkere til å gjenbruke tjenestene?
Å tørre å drømme kan legge til rette for magiske muligheter. Når du leter etter de små forbedringene i hverdagen, vet du hva du ønsker å oppnå der framme?
I Kantega har jeg fått muligheten til å prøve ulike retninger, og her utforsker vi ulike måter å jobbe på. Vi har mulighet til å velge selv, og fokuserer på kontinuerlig forbedring.