Kunde / Norsk Gjeldsinformasjon

Forebygging av gjeldsproblemer

ūü§Ē

Utfordring

Forbruksgjelda i Norge er for h√ły

ūüôĆ

L√łsning

Samlet oversikt over alles usikrede lån

ūü§ď

Kompetanse

Prosessledelse, systemutvikling, design og UX, sikkerhet, testing og testledelse.

Illustrasjonsbilde

De siste 15 √•rene har forbruksl√•n og kredittkort-gjelden i Norge √łkt med ca 10% hvert eneste √•r, til svimlende 180 milliarder i 2020. Selvf√łlgelig en veldig uheldig utvikling, og noe vi som samfunn m√• f√• bukt med.

I 2019 kom derfor en lovendring som p√•legger alle finansforetak √• levere informasjon om usikret gjeld til Norsk Gjeldsinformasjon (eid av de st√łrste bankene i Norge). De igjen er p√• sin side pliktig √• levere data til offentlige institusjoner som Norges Bank, Finanstilsynet, SSB og til forskning og statistikk√łyemed.


Etter at Norsk Gjeldsinformasjon ble lansert, og i kombinasjon med lavere forbruk under koronapandemien, ser vi heldigvis en liten nedadgående trend i forbrukslån-utviklingen. Så det virker, og vi kan håpe det varer.

Illustrasjon

Akkurat den oversikten du trenger

N√• kan bankene deg gi bedre veiledning og r√•d fordi de har f√•tt oversikt. Og er du usikker selv, kan du logge deg p√•, akkurat som i nettbanken, og sjekke hvordan det st√•r til √łkonomisk. Dette er samfunnsnytte i praksis!

Skjermbilde fra l√łsningen

Arbeidet vårt

Kantega jobbet tett sammen med alle disse institusjonene for √• f√• p√• plass en s√łml√łs l√łsning som henter og sender data kjapt og trygt mellom alle de ulike l√łsningene hvor informasjonen finnes.
Hele bredden av kompetanse har inng√•tt i prosjektteamet for √• lage l√łsningen fra A-√Ö; utviklere, designere, testere og forretningsr√•dgivere.

Vi er stolte over √• ha f√•tt v√¶re med √• lage en s√• viktig l√łsning, som helt sikkert vil bidra til √• forebygge gjeldsproblemer.

Illustrasjon

Læring

Vi har erfart at detaljeringen av de tekniske spesifikasjonen som må på plass for å oppfylle lovendringer er en tidkrevende prosess. Integrasjon mot nesten 200 ulike bank- og finansinstitusjoner i Norge er komplisert, og onboardingprosessen måtte være ryddig og logisk oppbygd for at så mange ulike IT-avdelinger skulle klare å koble seg opp uten for store vanskeligheter. Mange fagdisipliner måtte jobbe godt sammen i parallell for å få det til å flyte.

Vi testet ogs√• ut mobprogrammering som samarbeidsmetodikk i perioder. Det vi erfarte var at kvaliteten gikk opp, tid til utvikling √łkte, og behovet for m√łter og kooordinering gikk ned.

Lurer du på noe?

Har du en idé, en utfordring eller et prosjekt du trenger hjelp til? Ta kontakt så finner vi ut av det sammen.

Bilde av Tormod Skåle

Tormod Skåle

Salgsdirekt√łr

+47 400 05 471

tormod.skale@kantega.no

Tormod er en knakende kjekk kar som brenner for prosjekter og nye muligheter. Han tar gjerne en prat med deg om dine tanker og idéer.