Hopp til hovedinnhold

Kunde / AtB

Den beste reiseopplevelsen

🤔

Utfordring

Gjøre det enklere å reise uten egen bil

🙌

Løsning

Brukervennlig app som ivaretar alle behovene du har som reisende

🤓

Kompetanse

Brukeropplevelse, systemutvikling, arkitektur

Planlegg og ha lett tilgjengelig oversikt over din reisevirksomhet

AtB er i ferd med å gjøre et skifte fra å være et kollektivselskap til å bli et fremtidsrettet mobilitetsselskap. Og en viktig brikke i byggingen av et økologisk bærekraftig samfunn. Det overordnede målet er nullvekst i personbiltrafikken. I Trøndelag, et fylke hvor det stadig blir flere innbyggere, betyr dette at en større andel må benytte seg av andre transportmidler enn bilen.

AtB har i en årrekke hatt to apper, som de fleste i Trondheimsregionen kjenner til. AtB Mobillett for billettkjøp, og AtB Reise for reiseplanlegging. Men det finnes flere apper, og flere systemer å forholde seg hvis du skal planlegge og ha oversikt over en reise som er litt mer avansert enn 2 busstopp inn til byen.

Enn om alle disse behovene og funksjonene kunne vært dekket i en og samme løsning. Både de daglige reisebehovene og de lengre turene til spennende steder i regionen. Det er akkurat det vi jobber med. Å gjøre det enklere for alle å reise i Trøndelag. Og at alle reisemulighetene skal tas i bruk.

Alle reisemulighetene skal tas i bruk

Reisen kan godt inneholde en dæsj sykkel, noen kilometer på el-sparkesykkel, tog, buss, båt, parkering for den parkerte bilen, bestillingstransport fra dør til dør, bildeling... Veldig ulike transporttyper, men – de kan jo alle være deler av samme reise.

Reiseassistenten skal la deg planlegge, bestille og ha orden på alt dette. På en enkel og oversiktlig måte, og gjøre deg til en trygg og fornøyd reisende.

Arbeidet vårt

Kantega deltar i prosjektet med et team bestående av eksperter på brukeropplevelser, systemutvikling og arkitektur. De jobber i et enda større team med utfyllende kompetanser og ansvar.

Vi skal ikke bare levere noe. Vi skal imponere.
Magnus Haugsand, Kantega.

Tilgjengelig for alle

AtB skal levere reisetjenester som er universelt utformet og tilgjengelige for alle, også de digitale tjenestene. For å få til det, har teamet kontinuerlig involvert og fått god hjelp fra representanter for blant annet Eldrerådet, Råd for personer med nedsatt funksjonsevne og Norges blindeforbund.
Teamet deler også kontinuerlig innsikt, funn og nyheter om mobilitetsprosjektene på betabloggen. Bloggen er tilgjengelig for alle.

Toppen av isfjellet og åpne API-er

Reiseassistenten, som den vanlige reisende vil få et forhold til, er bare toppen av et aldri så lite transformasjonsisfjell i AtB. Under overflaten ligger det en organisasjonsendring, nye nasjonale samarbeid og ny dataflyt. For eksempel vil nå hvem som helst kunne hente ut reiseinformasjon i Trøndelag via åpne API-er.

Brukerne må med

En tydelig brukersentrert tjenesteutviklingsprosess har gitt prosjektet stor gevinst. I tillegg til de involverte brukergruppene, deltok det representanter fra ulike interesseorganisasjoner som Eldrerådet, Råd for personer med nedsatt funksjonsevne og Norges blindeforbund. Engasjementet og innspillene fra interesseorganisasjonene førte bl.a. til at den nye reiseappen innfrir kravene til universell utforming og inkluderende design.

Høsten 2020 ble Åpen beta av mobilappen lansert, og på forsommeren 2021 blir den enda mer og bredere tilgjengelig. Med direkte kommunikasjon til appteamet, kan alle Trøndelags reisende nå være med og utvikle fylkets nye reiseapp. Og pilotbrukerne har mye påvirkningskraft.

Bli med du også - last ned appen, test og påvirk utformingen av den nye reiseopplevelsen!

Snakk med oss

Har du en idé, en utfordring eller et prosjekt du trenger hjelp til? Ta kontakt så finner vi ut av det sammen.

Tormod Skåle

Salgsdirektør

+47 400 05 471

tormod.skale@kantega.no

Tormod er en knakende kjekk kar som brenner for prosjekter og nye muligheter. Han tar gjerne en prat med deg om dine tanker og idéer.